جی پی اس شمیم چست

جی‌ پی ‌اس شمیم چیست و برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

‏GPS برای موقعیت‌یابی افراد یا مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موقعیت‌یاب‌ها بر مبنای نوع کارکرد و قابلیت‌هایی که دارند، تقسیم‌بندی می‌شوند. جی‌ پی ‌اس شمیم در واقع برند یا نام دستگاه مولتی فرکانس نمی باشد ، نام (شمیم) مخفف کلمه (شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها) سامانه ای است که در فرآیند نقشه‌برداری کاربرد دارد. موقعیت‌یاب‌هایی که به‌عنوان جی پی اس نقشه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند، در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. هر کدام از جی پی اس‌ها با دقت و قابلیت‌های متفاوت در نقشه‌برداری برای پروژه‌های مختلف کارایی دارند.

جی‌ پی ‌اس شمیم چیست

جی‌ پی ‌اس شمیم چیست؟

جی‌ پی ‌اس شمیم یک جی پی اس با نام و برند متفاوت نیست. عملکرد این GPS بر مبنای سامانه PDA CORS انجام می‌شود. این سامانه یک پروژه ملی برای ثبت صحیح اطلاعات املاک و اراضی بوده و در همین راستا نیز فعالیت می‌کند. یافته‌های به دست آمده از طریق جی‌ پی ‌اس شمیم بسیار قابل اعتماد هستند. چون این دستگاه اجازه ثبت اطلاعات نادرست را نمی‌دهد. همچنین بر مبنای عملکرد شبکه‌های دائمی GSNN فعالیت می‌کند. این دو ویژگی، امکان تدقیق و تطبیق اطلاعات را با یافته‌های جی‌ پی ‌اس شمیم به‌وجود می‌آورد.

معرفی سامانه شمیم

این سامانه از سرواژه‌های «شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت‌ها» تشکیل شده است. این عبارت‌ها به پروژه ملی تابستان 1395 اشاره دارند که به کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. این پروژه برای نقشه‌برداری‌های ثبتی اهمیت قابل توجهی دارد و توسط آقای دکتر تویسرکانی ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افتتاح شده است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پیاده‌سازی داده‌های شبکه دائمی GNSS، بیشتر از ۱۲۰۰ نقشه‌پرداز و ۴۴۰ واحد ثبتی را در نظر گرفته است.

سامانه شمیم

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با این زیرساخت خود می‌تواند در راستای اجرای پروژه ملی شمیم یعنی شبکه مکان‌یابی یکپارچه مالکیت‌ها گام بردارد.

مزایای استفاده از سامانه و جی پی اس شمیم

  • به کمک این سامانه، امکان تطبیق اطلاعات مکانی املاک فراهم می‌شود. در نتیجه اطلاعات زیرساختی برای استفاده فناوری‌های ماهواره‌ای به‌وجود می‌آیند.
  • تهیه و برداشت اطلاعات زمین‌شناسی از دیگر اطلاعاتی است که بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به آن نیاز دارند. این اطلاعات می‌توانند برای شناسایی گسل، تعیین نقاط زلزله‌خیز، وضعیت توپوگرافی منطقه و… مورد استفاده قرار بگیرند.
  • با این سامانه می‌توان نقشه‌های کاداستری املاک روستایی و زراعی را با دقت بالایی تهیه کرد و مانع تداخل اطلاعات اراضی و ملکی شد.
  • یکی از مهم‌ترین امتیازاتی که جی‌ پی ‌اس شمیم در اختیار نقشه‌برداران قرار می‌دهد، این است که دستگاه به شکل اتومات اجازه ثبت اطلاعاتی که به شیوه نادرست برداشت شده‌اند را نمی‌دهد.

سامانه شمیم متشکل از چیست؟

این سامانه ترکیبی از نقشه‌برداران واحدهای ثبتی، شبکه‌های دائمی GNSS و گیرنده‌های روور است. بخش دیگری از عملکرد این سامانه نیز مشتکل از مدیریت کاربران سامانه، نرم‌افزارهای اجرا شده برای مدیریت کاربران، زیرساخت‌های سخت‌افزاری سامانه، واحد پشتیبانی از نیروی انسانی یا شبکه، شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی و نرم‌افزار‌های واسطه‌ای برای صدور سند مالکیت است. پس از اینکه نرم‌افزار‌های لازم در سامانه شمیم نصب و راه‌اندازی شد، نقشه‌برداران می‌توانند اطلاعات لازم درباره حدود املاک را برداشت کنند.

ثبت‌نام شبکه شمیم

این سامانه با توجه به امکانات و قابلیت‌هایی که در اختیار کاربران نقشه‌برداری قرار می‌دهد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین علت بسیاری از نقشه‌برداران و کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تمایل به ثبت‌نام شبکه شمیم دارند تا بتوانند از سرویس‌های آنلاین و آفلاین این شبکه استفاده کنند. در حال حاضر امکان ثبت‌نام در این سامانه برای همکاران ثبتی وجود دارد و در آینده دستورالعمل‌های لازم برای ثبت سایر افراد ذی‌صلاح فراهم می‌گردد.

سامانه شبکه شمیم
  • برای شروع ثبت‌نام، ابتدا وارد سایت Shamim.SSAA.ir  شوید و بر روی مدیریت کاربران کلیک کنید.
  • در صفحه اصلی سایت بر روی گزینه Sing Up  کلیک کنید. این گزینه برای افرادی است که جزء مدیران به حساب می‌آیند. برای ثبت‌نام، باید زبان صفحه کلید شما بر روی زبان انگلیسی تنظیم شود. در ادامه اطلاعات مورد نظر با دقت و حوصله تکمیل شود.
  • برای قسمت User name نیاز به درج کدملی دارید(کدملی باید به شکل اعداد پیوسته بدون خط تیره وارد و صفرهای ابتدای آن نیز نوشته شود).
  • برای قسمت Password نیز یک رمز عبور مناسب به دلخواه انتخاب کنید. در فیلد Verify password  برای تایید، پسورد انتخابی را مجدداً وارد کنید. هنگام انتخاب پسورد به کوچکی و بزرگی حروف دقت داشته باشید. سامانه بر روی این موضوع حساس است.
  • در فیلد First name، نام خود را به انگلیسی و در فیلد Last name، فامیل خود را تایپ کنید.

 تکمیل فیلد کمپانی برای استفاده از خدمات سامانه و جی پی اس شمیم

در قسمت Company، نیاز به وارد کردن چنین اطلاعاتی دارید:

  • اگر به عنوان کارمند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشغول فعالیت هستید، کد CMS(کد سه رقمی مشخصه واحد ثبتی) را با حروف بزرگ وارد کنید. در ادامه نشانه «_» را وارد و آن‌گاه سه حرف مربوط به برند دستگاهی که با آن کار می‌کنید را تایپ کنید. به‌عنوان مثال برای برند ترمبل TRI، سپتنتریو SEP، جواد JAV، لایکا LEI و صوت SOT را بنویسید. حالا باید مجدداً نشانه«_» را بنویسید و آن‌گاه نیاز به درج شماره سریال دستگاه دارید. عبارت به‌دست آمده باید شبیه به عبارت  V60_SEP_789456  باشد.
  • اگر جزء کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیستید، باید از جدول مربوطه، کد سه رقمی استان فعالیت خود را استخراج کنید. نشانه«_» را بنویسید.
  • اگر جزء نظام مهندسی کشور هستید، کلمه NEZAM را تایپ کنید. به‌عنوان مثال اگر شما در شهر تهران فعالیت دارید و عضوی از نظام مهندسی کشور هستید، عبارت به‌دست آمده شما 100_NEZAM خواهد بود. این عبارت در فیلد Company نوشته می‌شود.
  • در صورتی که از سمت ارگان یا سازمان دولتی مشغول به فعالیت شده‌اید، باید عبارت GOV  به معنای دولت را وارد کنید. به‌عنوان مثال اگر شما در استان البرز مشغول به فعالیت هستید و یک سازمان دولتی معرف شما بوده است، عبارت V00_GOV   تایپ خواهد شد.
  • اگر شما مشمول هیچ کدام از گزینه‌های ذکر شده نمی‌شوید، باید عبارت  PRI  را وارد کنید. به‌عنوان مثال اگر در استان فارس فعالیت می‌کنید، عبارت  K00_PRI را در قسمت Company  درج کنید.
۳۰۰ آذربایجان شرقی
۴۰۰ آذربایجان غربی
S00 اردبیل
O00 اصفهان
V00 البرز
۸۰۰ ایلام
J00 بوشهر
۱۰۰ تهران
P00 چهارمحال و بختیاری
T00 خراسان جنوبی
I00 خراسان رضوی
U00 خراسان شمالی
۶۰۰ خوزستان
C00 زنجان
H00 سمنان
۹۰۰ سیستان و بلوچستان
K00 فارس
A00 قزوین
Q00 قم
B00 کردستان
۵۰۰ کرمان
۷۰۰ کرمانشاه
L00 کهکیلویه و بویر احمد
R00 گلستان
F00 گیلان
۲۰۰ لرستان
G00 مازندران
E00 مرکزی
M00 هرمزگان
D00 همدان
N00 یزد
جدول کد شهرها برای ثبت‌نام شبکه شمیم

انتخاب تصویر مناسب برای استفاده از خدمات جی‌ پی ‌اس شمیم

در فیلد مربوط به تصویر کاربر، باید تصویری متناسب با نوع کمپانی ارائه کنید. در این صورت اطلاعات شما پذیرفته خواهد شد.

  • اگر عضویت نظام مهندسی دارید، تصویر مربوط به پروانه نظام مهندسی را به شکل اسکن شده با فرمت Jpeg، رزولوشن 300 و حجم کمتر از 80 کیلوبایت بارگذاری کنید.
  • اگر معرفی‌نامه از سمت سازمان یا ارگان دولتی دارید، تصویر آن را با حجم کمتر از 80 کیلوبایت، 300 DPI و فرمت Jpeg درج کنید.
  • اگر جزء کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستید، لازم نیست تصویری بارگذاری کنید.
  • اگر جزء هیچ کدام از موارد ذکر شده نیستید و به‌عنوان شخص حقیقی ثبت‌نام می‌کنید، در این صورت باید اسکن کارت ملی با فرمت Jpeg، حجم کمتر از 80 کیلوبایت و رزولوشن 300 را قرار دهید.

سایر مراحل ثبت‌نام سامانه شمیم و جی پی اس شمیم

  • در فیلد Mail، وارد کردن آدرس ایمیل به شکل دقیق ضرورت دارد.
  • برای فیلد Language، زبان انگلیسی را درج کنید.
  • فیلد Mobile phone  را با شماره تلفن همراه پر کنید.
  • فیلد  Device Name-Model را با نام دستگاه پر کنید. علامت دش «-» را بنوسید و در ادامه مدل دستگاه را تایپ کنید. مانند  Leica-GS14
  • در صورتی که جزء کارمندان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستید، شماره سریال دستگاه را در فیلد Device Serial Number  تایپ کنید. همکاران ثبتی برای وارد کردن شماره سریال و نام دستگاه دقت کافی دارند. چون این مسئله در میزان استفاده از روورهای گیرنده(جی پی اس شمیم) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاثیر قابل توجهی دارد.
  • اگر از سمت سازمان و ارگان دولتی معرفی شدید، باید اطلاعات مربوط به تاریخ و شماره نامه را به دقت پر کنید.
  • اگر عضویت نظام مهندسی دارید، اطلاعات مربوط به شماره پروانه نظام مهندسی را به دقت وارد کنید.

در حال حاضر فقط همکاران ثبتی می‌توانند به‌عنوان کاربران فعال این سامانه فعالیت داشته باشند. این تایید همکاری نیز با طی کردن مراحل اداری انجام می‌شود. در آینده این موضوع برای سایر کاربران بر مبنای ضوابط و دستورالعمل‌های سایت انجام خواهد شد. با تایید مراحل ثبت شده و انجام شده در سامانه، می توانید از اشتراک رایگان شبکه شمیم استفاده کنید.

میزان دقت جی پی اس شمیم چقدر است؟

بسیاری از افراد درباره دقت این GPS سوال می‌پرسند. دقت جی‌ پی ‌اس شمیم یا همان گیرنده روور به نزدیک‌ترین فاصله از ایستگاه مرجع مربوط می‌شود. اگر دستگاه‌های GNSS در  نوع آپدیت شده برای جی‌ پی ‌اس شمیم و ایستگاه‌های مرجع به کار روند، در این صورت می‌توان دقتی معادل باmm + 0.5ppm  8 را از GPS انتظار داشت.

در حال حاضر برای دستگاه شمیم، دقتی برابر با 10mm+1ppm تخمین زده می‌شود. یعنی دقت ثابت این GPS برابر با ۱۰ میلی‌متر و دقت متغیر آن نیز معادل با 1ppm است. منظور از دقت متغیر این است که معادل هر یک کیلومتری که روور از ایستگاه مرجع سامانه فاصله می‌گیرد، دقت موقعیت‌یاب حدود یک میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند.

شبکه GNSS  زمانی می‌تواند بهترین کارایی را برای تعیین موقعیت و کارکرد جی‌ پی ‌اس شمیم داشته باشد که از کیفیت تراکم ایستگاه‌ها برخوردار باشد. ایستگاه‌های شبکه در وضعیت استاندارد و مناسب باید حدود ۷۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته باشند. در بدترین وضعیت نیز کاربر GPS را با فاصله ۳۵ کیلومتری از ایستگاه مورد استفاده قرار می‌دهد. دقت GPS در این شبکه، معادل 10 سانتی‌متر خواهد بود.

جی‌ پی ‌اس شمیم ارزان

زمانی که از جی‌ پی ‌اس شمیم ارزان قیمت صحبت می‌شود، منظور GPSهای کوچک و کارآمد است. از این نوع GPSها میتوان به برند جینتک مدل   G20Mاشاره کرد  این دستگاه با وجود وزن کم و ابعاد کوچک ، کیفیت و دقت و سرعت عمل بسیار بالایی دارد در واقع  اندازه کوچک ، وزن کم، قیمت مناسب و رقابتی ، دقت و سرعت عمل عالی از ویژه گی این جی پی اس میباشد.

از ویژه گیهای کارآمد این دستگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • به‌راحتی حمل و نقل می‌شوند و وزنی معادل ۵۰۰ گرم دارند.
  • الگوریتم پردازشی ۸۰۰ کانال و دریافت و پشتیبانی تصحیحات از تمام سیستم های تعین موقعیت
  • به مودم داخلی پیشرفته سولولار چند هسته‌ای مجهز هستند و با حافظه داخلی ۳۲ گیگ عرضه می‌شوند.
  • پوشش خوبی در برابر ضربات احتمالی دارند و با باتری ۹۶۰۰ میلی‌آمپر عرضه می‌شوند.
  • دارای شیار سیم کارت داخلی با پوشش 4.5 G می باشد و همچنین تکنولوژی وای فای و بلوتوث نسل چهار را هم دارا میباشد
  • از جدیدترین ماژول IMU شصت درجه بدون نیاز به کالیبراسیون دوره ای هم بهره میبرد
  • این جی پی اس‌ها  به‌راحتی با سامانه‌های کورس مانند هدی، شمیم، سمت و… ارتباط می‌گیرند.
  • این نوع جی پی اس‌ها برای پروژه‌های برون‌سپاری مانند شمیم ، سیماک و کاداستر گزینه مناسبی هستند.

قیمت دستگاه شمیم

جی‌ پی ‌اس شمیم با توجه به عملکرد می‌تواند از نوع دو فرکانسه، مولتی فرکانس و سه فرکانسه باشد. ابتدا جی پی اس‌ها، اطلاعات خود را تنها از یک منبع فرکانس دریافت می‌کردند، با گذشت زمان و بروز تحولات در ساخت موقعیت‌یاب‌ها، امکان دریافت اطلاعات از 2 منبع میسر شد. همین مسئله باعث ساخت جی پی اس دو فرکانسه شد. به‌تدریج فرکانس‌های دریافتی به سه منبع رسیدند و به این ترتیب GPS سه فرکانسه ساخته شد.

قیمت دستگاه شمیم

در حال حاضر از جی پی اس‌های مولتی فرکانس استفاده می‌شود. این نوع GPS نسبت به دیگر GPSهای دو فرکانس از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است که می تواند اطلاعات را از چندین منبع جمع‌آوری کند و بر مبنای آن موقعیت‌یابی انجام دهد. در این حالت، با توجه به تعدد ایستگاه‌ها و شبکه‌های مخابره، جمع‌آوری اطلاعات و موقعیت‌یابی منطقه به شکل موثرتر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

قیمت دستگاه با توجه به قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند، متفاوت است. به‌عنوان مثال قیمت جی پی اس سه فرکانسه شمیم از دو فرکانسه بیشتر بوده و قیمت مولتی فرکانس نسبت به قیمت جی پی اس سه فرکانسه شمیم بیشتر است.

قیمت جی‌ پی ‌اس شمیم ایرانی می‌تواند نسبت به نمونه‌های خارجی ارزان‌تر باشد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از فروش اقساطی جی‌ پی ‌اس شمیم بهره‌مند شوید.  در این روش امکان  فروش گیرنده های مولتی فرکانس با پیش پرداخت ۵۰ درصد نقد و الباقی اقساط ۶ الی ۱۲ ماه بدون ضامن میسر میباشد، همچنین امکان تحویل و آموزش رایگان در محل زندگی و کار شما وجود دارد کافیست بعد از انتخاب گیرنده مولتی فرکانس با کارشناسنان ما تماس بگیرید و درخواست تحویل و آموزش در محل را داشته باشید در اولین فرصت کارشناسان ما به همراه دستگاه مورد نظرتان  به محل پروزه شما اعزام میشوند.

تمامی گیرنده های مولتی فرکانس آرائه شده در این مجموعه با پنج سال خدمات پس از فروش و دو سال گارانتی به مشتریان تحویل داده می‌شوند.

جمع‌بندی

GPSها برای تعیین موقعیت مکانی اراضی، املاک و افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. جی‌ پی ‌اس شمیم برای فعالیت‌های نقشه‌برداری استفاده می‌شوند. در واقع عملکرد جی پی اس و روورهای گیرنده بر مبنای داده‌های شبکه GSNN انجام می‌شود. هر چه تعداد ایستگاه‌های GSNN بیشتر باشد، به همان نسبت اطلاعات دقیق‌تر خواهد بود. جی پی اس دریافت کننده اطلاعات و مختصات نباید از شبکه فاصله بسیاری داشته باشد. این فاصله در حدود 70 کیلومتر نرمال بوده و اطلاعات دقیقی به کاربر می‌دهد.

قیمت GPSها با توجه به قابلیت، عملکرد و ویژگی‌هایی که دارند، تخمین زده می‎شود. برخی از موقعیت‌یاب‌ها، اطلاعات خود را از چندین منبع می‌گیرند. جی پی اس مولتی فرکانس نمونه این موقعیت‌یاب‌ها هستند. این GPS می‌تواند اطلاعات بهتر و دقیق‌تری به کاربر ارائه کند. چون جمع‌آوری اطلاعات را از چنیدن منبع مختلف انجام می‌دهد. GPSها با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتری عرضه می‌شوند.

منو اصلی