پهپاد مولتی روتر عمود پرواز  Photros X850

طراحی و ساخت توسط تیم فنی شرکت ایران توتال – گیتی رایان نگار

حداکثر سرعت افقی : ۸M/S

نوع سنسور : ۳۲ بیتی

نوع پایه ها : جمع شونده اتوماتیک

جنس پایه ها : فیبر کربن  
                   
وزن دوربین : ۵۰۰ گرم

اتوپایلوت : دارای GPS , IMU   

رادیو کنترلر : ۱۶ کاناله

شارژر : ۱۰۰۰ وات

گیمبال دو محوره با موتورهای براشلس

وزن پرنده۶۰۰ گرم

باطری گیمبال : ۱۳۰۰ میلی آمپر

مقدار بار قابل حمل : ۱٫۵ کیلوگرم

جنس بازو و بدنه : فیبر کربن

نوع بازو ها تا شونده جهت حمل راحتتر

◊ طول بازوهافاصله محور و موتور ۹۰CM

مقاله تخصصی معرفی و آموزش نحوه عملکرد پهپاد نقشه برداری

تهیه و تنظیم مقاله : شرکت ایران توتال – شرکت گیتی رایان نگار

مفاهیم و تعاریف

♦ پهپاد : پرنده هدایت پذیر از دور  (Unmanned Aerial Vehicle (UAV

♦ سنجنده : وسیله برداشت داده شامل: دوربین تصویر برداری، سنجنده مادون قرمز، لایدار و …

♦ پهپاد فتوگرامتری : هدایت پرنده بدون سرنشین برای مقاصد نقشه برداری هدف تهیه نقشه سه بعدی

♦ مدل رقومی ارتفاعی : DTM) Digital Train Model)، هر پیکسل از تصویر نمایش دهنده ارتفاع متناظر زمینی

♦ مدل رقومی سطحی زمین : DSM) Digital Surface Model)، شامل عوارض دست ساز بشر، هر پیکسل نمایش دهنده ارتفاع متناظر سطح مصنوعی زمین است.

سیستم های معمول پهباد

.

پهپاد بال ثابت

♦ نیاز به باند فرود برای نشست و برخاست

♦ سرعت بالاتر تا ۴ برابر پرنده عمود پرواز ( ۴۰-۹۰ کیلومتر بر ساعت)

♦ ارتفاع بالاتر (۱۰۰- ۵۰۰ متر)

♦ تهیه نقشه از مناطق وسیعتر ( روزانه ۱۰۰ -۴۰۰ هکتار)

♦ مداومت پروازی بیشتر ( ۲۰-۶۰ دقیقه)

♦ دوران پرنده های افق پرواز حول محور حرکتی ایجاد خطا میکند

♦ معمولا محل دوربین در درون بدنه هواپیماهای افق پرواز ثابت است

مولتی روتر عمود پرواز
♦ عدم نیاز به باند نشست و برخواست

♦ قابلیت پرواز ایستا با هدف فیلمبرداری و عکسبرداری

♦ ارتفاع پایین (۵۰ – ۱۵۰ متر)

♦ سرعت کمتر و وزن بالاتر

♦ قابلیت حمل دوربین سنگین تر

♦ امکان دوران و تغییر حالت دوربین در حین پرواز

♦ مداومت پروازی کم

♦ حفظ ارتفاع پروازی و عدم خروج از مسیر مورد نظر در مقابل باد

قسمت های مختلف یک پهپاد مولتی رتور:
♦ بدنه

♦ موتور

♦ ملخ

♦ گیمبال

♦ رادیو کنترل

♦ کامپیوتر پرواز

♦ تجهیزات مخابراتی و تله متری

♦ منبع تغدیه (الکتریک – بنزینی)

♦ تجهیزات ایستگاه زمینی  و نرم افزارها

♦ دوربینهای عکاسی – طیفی – حرارتی – لیدار

♦ سیستمهای ناوبری (GPS – کمپاس –  بارومتر- IMU

نرم افزار

♦ طراحی پرواز و تنظیمات ناوبری

♦ کنترل ناوبری

♦ آماده سازی و پردازش تصاویر

♦ تهیه نقشه، DEM ، ارتوموزائیک

اجزای پهپاد فوتوگرامتری

سخت افزار

♦ ناوبری

♦ مخابرات

♦ برداشت داده

♦ ایستگاه زمینی

مراحل اجرایی فتوگرامتری با پهپاد

◊ قبل از پرواز

♦ تعریف پروژه و پارامترهای آن توسط کارفرما

♦ شناسایی منطقه

♦ برنامه ریزی پرواز  (Flight Planning(FP

♦ اخذ مجوزهای لازم جهت پرواز و عکسبرداری

♦ طراحی نقاط کنترل زمینی و نشانه گذاری (GCP)

پارامترهای لازم جهت طراحی پرواز

توصیف پارامتر
موقعیت منطقه P,X,Y
ارتفاع متوسط منطقه HT
دقت مسطحاتی و ارتفاعی Sx , Sy
دقت اندازه گیری (پیکسل) (Sx(mes
سرعت حرکت پرنده Vs
کشیدگی تصویر W
سرعت شاتر T
میدان دید FOV
زمان بین دو نقطه معادل dT
نقاط کنترل زمینی (P,x,y,z)
توصیف پارامتر
مقیاس عکسبرداری M
فاصله کانونی F
ارتفاع پرواز H
ابعاد سنسور تصویر برداری (S(x,y
ابعاد زمینی سنسور تصویر (S(X,Y
ابعاد پیکسلی سنسور تصویر برداری Px , Py
ابعاد پیکسلی سنسور تصویر روی زمین GSD
پوشش طولی و عرضی P , Q
اسکیل بار در تصویر و زمین B , b
فاصله بین خطوط پرواز A
طول و عرض منطقه تحت پوشش Lp , Lq
مساحت مدل ( پوشش استریو) Fm

طراحی پرواز و نقاط کنترل زمینی

◊ ابعاد سنسور سایز زمینی (GSD) مورد نیاز طبق استاندارد سازمان نقشه برداری

مقیاس نقشه مقیاس عکس منحنی تراز (متر) حداقل اندازه پیکسل زمینی (GSD) (سانتیمتر) حداکثر اندازه پیکسل زمینی (GSD) (سانتیمتر)
1/500 1/3000 0/5 3 4
1/500 1/4000 0/5 4 5
1/1000 1/3000 0/5 5 7
1/1000 1/4000 0/5 6 8
1/1000 1/5000 0/5 7 10
1/2000 1/4000 1 10 14
1/2000 1/5000 1 12 16
1/2000 1/8000 1 14 18
1/2000 1/10000 1 15 20

عملیات پرواز

♦ پرواز و عکسبرداری مطابق برنامه کاری

♦ کنترل تصاویر اخذ شده و مطابقت با نقشه پروازی

♦ پوشش طولی بالای ۶۰ % و پوشش عرضی ۶۰% باعث افزایش استحکام هندسی در شبکه و جلوگیری از پدیده لولا شدن

♦ انتخاب نقاط کنترل سه بعدی به صورت یک گرید. به ازای هر ران پرواز حداقل سه نقطه کنترل مورد نیاز است.

♦ فواصل نقاط کنترل در گرید بستگی به ابعاد پیکسل، ارتفاع پرواز، کیفیت تصاویر و پوشش ها دارد.

[aparat id=”rU0n4″]

♦ پردازش:
♦ خودکالیبراسیون و مثلث بندی هوایی
♦ تولید مدل سه بعدی
♦ تولید ابر نقاط متراکم
♦ تولید DTM
♦ تولید DSM
♦ تولید منحنی میزان
♦ تولید ارتوفتوموزائیک
♦ تولید مدل سه بعدی بافت دار
♦ تولید تصاویر بدون اعوجاج برای تبدیل دستی

♦ پیش پردازش :
♦ حذف مشاهدات اضافی
♦ تنظیم داده های GPS/IMU

♦ خروجی های سیستم
♦ تصاویر موزائیک شده
♦ ابر نقاط
♦ مدل سه بعدی
♦ تصویر ارتوفتوموزائیک
♦ مدل رقومی ارتفاعی
♦ مدل ارتفاعی سطح

خروجی ابرنقاط و مدل ارتفاعی پهپاد Photros X850

[aparat id=”5WMgi”]

مقایسه نقشه برداری پهپاد با نقشه برداری زمینی

♦ در مناطق بالای ۱۰۰ هکتار

♦ سرعت بالای تهیه داده

♦ دسترسی به تمامی جزئیات منطقه

♦ افزونی داده ها با دقت بالا و کیفیت بالا

♦ ابر نقاط متراکم، مدل سه بعدی و ارتوفتوموزائیک

♦ قابلیت اندازه گیری و محاسبه احجام به طور دقیق

♦ منحنی میزان دارای صحت و جزئیات بالاتر

♦ حضور آسان در مناطق صعب العبور و خطرناک (مناطق مین گذاری و…)

♦ تهیه نقشه های طیفی و حرارتی در صورت استفاده از سنجنده های مناسب

◊ مزایا

♦ هدایت پرنده در اختیار کاربر

♦ امکان استفاده از دوربین غیر متریک بجای دوربین متریک

♦ ارتفاع پرواز محدود و تاثیر جو در تصاویر ناچیز

♦ تعداد تصاویر زیاد و تاثیر کرویت زمین در تصاویربسیار ناچیز

♦ هزینه های پرواز جزئی و نگهداری وتعمیر پرنده ارزان

♦ در محدوده های کم وسعت توجیه اقتصادی پهپاد بالا

♦ ثبت تصاویر دربازه زمانی دلخواه امکان پذیر است

♦ تکرار پذیری پرواز در همان روز

♦ باند پروازی محدود جهت نشست و برخاست پرنده

♦ تهیه نقشه با مقیاس های ۱/۲۰۰- ۱/۲۰۰۰

◊ امکان پرواز فقط در شرایط زیر

♦ پوشش گیاهی مانع از رویت زمین نشود

♦ منطقه دارای موانع مخابراتی طبیعی و غیر طبیعی نباشد.

♦ منطقه دارای محدودیتهای پروازی نباشد. (نظامی ، اطلاعاتی و …)

♦ پرواز بر فراز مناطق مسکونی تنها با امنیت پروازی بالا امکان پذیر است. (الزام استفاده از چتر نجات)

♦ پرواز در مناطق بادخیز امکان پذیر نمی باشد. (بادهای داینامیک خطر ناک است)

◊ معایب

♦ زمان محدود پرواز

♦ تعداد نقاط کنترل بالا

♦ محدودیت ارتفاع پرواز

♦ تعداد زیاد تصاویر و پوشش بالای آنها

کاربرد های پیشنهادی برای فتوگرامتری پهپاد

♦ مطالعات شناخت، متره و براورد هزینه، زمان عملیات عمرانی

♦ طراحی و اجرای سایت های صنعتی و مسکونی

♦ تسریع در تهیه نقشه های کاداستر به منظور مدیریت تملک اراضی

♦ تهیه نقشه و مانیتورینگ دوره ای سایت ها و بناهای میراث فرهنگی

♦ مطالعات پروژه های مختلف شبکه راه، راه آهن، آب و فاضلاب، خطوط انتقال نیرو، مخابرات، خطوط لوله نفت و گاز

♦ تصویر برداری دوره ای جهت نگهداری و حفاظت از اراضی مسکونی و منابع طبیعی

♦ مطالعات منطقه ای، ژئومورفولوژی، محیط زیست

♦ مطالعات جنگل ها و مراتع و اراضی کشاورزی

♦ مطالعات حریم بستر، مهندسی رودخانه و نواحی ساحلی دریاها

آینده سیستم

♦ افزایش مدت زمان پروازی و ایمنی پرواز

♦ فراگیر شدن سیستم در بین کاربران و قانون مند شدن استفاده از آن

♦ مجهز شدن به کیتهای RTK

♦ استفاده از سنسورهای حرارتی – طیفی – لیدار

تست پهپاد Photros X850 در حضور دکتر اردلان ریاست محترم سازمان شرکت ایران توتال – گیتی رایان نگار ( تولید کننده پهپاد نقشه برداری)

[aparat id=”UdX6I”]

نمونه ای از پروژه انجام شده

♦ مدل ارتو فتو

♦ مدل رقومی

منو اصلی